Tuesday, April 7, 2009

Poorten

Mijn ene informatica collega zegt tegen de andere: "Het downloaden van mijn torrents wordt tegengehouden door de firewall," waarop de andere antwoordt: "je kan misschien eens via een andere poort proberen."

Ik heb nooit begrepen wat een poort is, waar die zich bevindt en hoe je ze kan openen of sluiten. Wel wist ik dat het iets met internet te maken heeft, en had ik al zaken opgevangen zoals "je webbrowser zit op poort 80". Toch vond ik de poorten niet. Voor mede-lefgozers die eens naar de achterkant van een PC gekeken hebben: daar vind je poort 80 niet. Wel een heleboel poepegaatjes voor allerhande kabels, maar zeker geen 80. En voor internet is er meestal maar 1, soms 2. Voor complete durfzakken die een PC zelfs al eens hebben opengevezen: ook daar is poort 80 niet te vinden.

Met het risico compleet uitgelachen te worden en een hoop eer te verliezen, stelde ik de vraag: "Waar vind ik die poorten?" Het antwoord luidde (na luidkeels gelach):
Er is een onderscheid tussen fysische poorten en logische poorten. Fysische poorten bevinden zich achteraan de PC en hier steek je kabeltjes in (de poepegaatjes dus!). Logische poorten zijn iets abstracter. De reden waarom ik ze nooit vond is dus omdat ze fysisch niet bestaan. Wanneer een pakketje informatie je PC binnenkomt, wordt het via logische poorten doorgestuurd naar het programma dat iets met dit pakketje kan doen. Het geheel is te vergelijken met een appartementsblok: de postbode komt binnen met post door de voordeur (= fysische internetpoort) en dumpt de post in de hal. De concierge checkt alle brieven en steekt ze in de desbetreffende brievenbus (= de logische poorten).
Je webbrowser is dus een bewoner van het appartement en zijn brievenbus heeft als nummer '80'.

Dit gezegd zijnde is hetvolgende vrij logisch: poorten kan je open of toe zetten met je firewall.

No comments:

Post a Comment